گازهای صنعتی

گاز نیتروژن|گاز ازت

گاز نیتروژن

گاز نیتروژن|گاز ازت|نیتروژن مایع|ازت مایع

مشخصات گاز نیتروژن

گاز نیتروژن یا گاز ازت یکی از عناصر شیمیایی در جدول تناوبی است که نماد آن N و عدد اتمی آن ۷ است گاز نیتروژن معمولاً به صورت یک گاز غیر فلز دو اتمی بی اثر، بی‌رنگ، بی‌مزه و بی‌ بو است گاز نیتروژن ۷۸٪ جو زمین را در بر گرفته و عنصر اصلی در بافتهای زنده است.

گاز نیتروژن ترکیبات مهمی مانند آمونیاک اسید نیتریک و سیانیدها را شکل می‌دهد.

گاز نیتروژن از گروه غیرفلزات بوده و دارای بار الکترون منفی ۰٫۳ می‌باشد. گاز نیتروژن پنج الکترون در پوسته خود داشته و در نتیجه در اکثر ترکیبات سه‌ظرفیتی است. گاز نیتروژن در ۶۳K منجمد شده و در ۷۷K به صورت مایع به ماده سرمایشی معروف سرمازا (Cryogen) تبدیل می‌شود.

کاربردهای گاز نیتروژن

مهم‌ترین کاربرد اقتصادی گاز نیتروژن برای ساخت آمونیاک از طریق فرایند هابر (Haber) است. آمونیاک معمولاً برای تولید کود و مواد تقویتی و اسید نیتریک استفاده می‌شود. گاز نیتروژن همچنین به‌عنوان پرکننده بی اثر در مخزنهای بزرگ برای نگهداری مایعات قابل انفجار در هنگام ساخت قطعات الکترونیک مانند ترانزیستور، دیود و مدار یکپارچه و همچنین گاز نیتروژن برای ساخت فلزات ضد زنگ استفاده می‌شود. گاز نیتروژن همچنین به صورت ماده خنک‌ کننده برای هم منجمد کردن غذا و هم ترابری آن مورد استفاده قرار میگرد.

گاز نیتروژن برای نگهداری اجساد و یاخته‌های تناسلی (اسپرم و تخم مرغ) نیز استفاده می شود.

همچنین گاز نیتروژن در زیست‌شناسی برای نگهداری پایدار از نمونه‌های زیستی کاربرد دارد.

گاز نیتروژن برای تولید نمک اسید نیتریک شامل ترکیبات مهمی مانند نیترات پتاسیم و نیترات سدیم و نیترات آمونیوم است که اولی برای تولید باروت و دومی برای تولید کود به کار میرود. ترکیبات نیترات شده مانند نیتروگلیسرین و تری نیترو تولوئن (تی‌ان‌تی) معمولاً منفجر شونده هستند.

اسید نیتریک به عنوان ماده اکسید کننده در مایع سوخت موشک‌ها استفاده می‌شود. هیدرازین و مشتقات آن نیز در سوخت موشک‌ها بکار میروند. گاز نیتروژن اغلب در سرمازاها (Cryogens) به صورت مایع (معمولاً LN2) استفاده میشود. نیتروژن مایع با عمل تقطیر هوا به دست میآید. در فشار جو گاز نیتروژن در دمای ۱۹۶- درجه سانتیگراد (۳۲۰- درجه فارنهایت) مایع میشود.

برای خرید گاز نیتروژن در کپسول نیتروژن ۵۰ لیتری و ۴۰ لیتری با بخش فروش شرکت اسپادانا گاز تماس حاصل فرمایید. 

جهت حرید با ما تماس حاصل فرمایید.

تهران، جنت آباد جنوبی، نبش چهارراه لاله، مجتمع تجاری اداری سمرقند، طبقه۶، واحد ۶۰۲

از این قسمت در واتساپ به ما پیام بدهید