گازهای صنعتی

آمونیاک|فروش گاز آمونیاک|سیلندر امونیاک|کپسول آمونیاک|Amonnia cylinder

آمونیاک|فروش گاز آمونیاک|سیلندر امونیاک|کپسول آمونیاک|Amonnia cylinder

گاز آمونیاک (Ammonia) با فرمول شیمیایی NH3 مهم‌ترین ترکیب هیدروژنه ازت (نیتروژن) است که در هوای شهرها و مجاورت مستراح ها وجود دارد. گاز آمونیاک در طبیعت از تجزیه مواد آلی ازت دار همچون اوره ادرار بدست می‌آید.

گاز امونیاک چیست

گاز آمونیاک گازی است بی رنگ با مزهٔ فوق العاده تند و طعم حاد و زننده که اشک‌ آور و خفه کننده است. گاز آمونیاک از هوا سبک تر بوده و به سهولت به مایع تبدیل می‌شود. گاز آمونیاک درآب بسیار محلول بوده و در منفی ۷۷/۷ درجهٔ سانتیگراد منجمد و در منفی ۳۳/۳۴ درجهٔ سانتیگراد به جوش در می‌آید. وزن مخصوص محلول اشباع گاز آمونیاک ۰/۸۸ گرم بر سانتیمتر مکعب است. گاز آمونیاک قابل افروزش و حدود اشتعالش ۱۶-۲۵ درصد حجمی گاز آمونیاک در هوا است.

رومی‌های باستان آمونیوم کلراید را به عنوان پول و سپرده استفاده می کردند. آنها سنگ آمونیوم را از مکانی به نام پرستشگاه ژوپیتر یا همان لیبی جدید جمع آوری می کردند. اما آمونیاک به شکل نمک آمونیاک نخستین بار توسط شیمیدانان جابرابن حیان (شیمیدان ایرانی) Geber در قرن ۸ شناخته شد. 

طرز تولید امونیاک

امونیاک از دو عنصر نیتروژن و هیدروژن ساخته شده است در کارخانجات این دو عنصر را با هم ترکیب کرده و گاز امونیاک تولید می کنند بدین صورت که نیتروژن را از هوا و هیدروژن را از اب بدست میاورند انها را خشک و فشرده کرده و تا ۵۴۰ درجه سانتیگراد حرارت میدهند بعد از این مرحله انها را از روی نمک های گوناگون عبور میدهند و در این مرحله هیدروژن و نیتروژن با هم می امیزند و امونیاک تولید میشود و زمانیکه فشار بر روی امونیاک را کاهش دهند گاز امونیاک بوجود میاید.

تهیه یخ از امونیاک

امونیاک زمانیکه به گاز امونیاک تبدیل میشود توان جذب گرمای بسیار بالایی پیدا میکند و در صنایع یخ سازی و سرمایشی از این خاصیت گاز امونیاک برای ساختن یخ و تولید سرما استفاده می شود.

امونیاک اسید است یا باز

برخلاف تصور عموم آمونیاک باز است و صرف داشتن OH دلیل بر اسید بودن آن نمیشود طبق گفته آرینوس هر ماده ای که در آب حل شود و H+ آزاد کند اسید است اما اگر OH آزاد کند باز است پس بر طبق این نظریه آمونیاک باز است.

امونیاک خانگی چیست

امونیاک خانگی به نوعی از امونیاک گفته میشود که در منازل برای امور نظافت بکار میرود.

طرز تهیه امونیاک خانگی

در منازل برای شستشو و لکه بری بسیار مفید است و براحتی میتوانید با مخلوط کردن امونیاک با اب امونیاک رقیق شده بدست بیاورید و استفاده نمایید.

امونیاک خوراکی جیست

امونیاک خوراکی یا بی کربنات امونیوم با فرمول شیمیایی NH4HCO3 یک ماده شیمیایی به شکل پودر سفید رنگ و قابل حل در اب میباشد و دارای دو گرید صنعتی و خوراکی میباشد که در صنایع غذایی بعنوان ماده افزودنی غذایی برای افزایش کیفیت نهایی ماده غذایی مورد استفاده قرار میگیرد.

امونیاک خون

امونیاک توسط باکتریهای موجود در روده بر اثر متابولیسم پروتئین تولید میشود که برای بدن سمی بوده و از طرق انتقال به کبد به دو فرم غیر سمی اوره و گلوتامین تبدیل میشود اوره از طریق خون به کلیه انتقال داده شده و توسط ادرار دفع میشود و گلوتامین بصورت محلول در خون باقیمانده و اضافه ان از بدن دفع میشود.

موارد مصرف امونیاک

امونیاک یکی از پر مصرف ترین گاز ها بوده که در صنایع یخ سازی مواد غذایی ساخت مواد منفجره و تهیه دارو بطور گسترده ای مصرف دارد.

خطرات گاز امونیاک

حضور مواد نفتی و دیگر مواد افروختنی خطر آتشگیری گاز آمونیاک را افزایش می‌دهد.

مجاورت و تماس گاز آمونیاک با نقره و جیوه تولید فورمینات نقره و جیوه می‌کند که موادی شدیداً قابل انفجار هستند.

گاز آمونیاک در اثر گرمای از ۴۰۰ درجه به بالا تجزیه شده و تولید هیدروژن می‌کند.

گاز آمونیاک سبب تحریکات دستگاه تنفسی، پوست و چشم شده و با آسیب رساندن به شش‌ها در اثر مواجهه با حجم زیاد گاز آمونیاک می‌تواند سبب مرگ شود.

کابردهای گاز آمونیاک

در قسمت زیر برخی از موارد کاربرد امونیاک را برای شما به اختصار قید کرده ایمامونیاک در تهیه کود هاى شیمیایى استفاده می شود.

گاز امونیاک در ساخت مواد منفجره استفاده می شود.

 گاز امونیاک در تولبد اسید سیتریک استفاده می شود.

گاز امونیاک در صنایع کاغذ سازی استفاده می شود.

گاز امونیاک در صنایع نساجی استفاده فراوان دارد.

گاز امونیاک در ساخت مواد آتش زا مورد استفاده قرار میگیرد.

گاز امونیاک در صنایع غذایی استفاده گسترده ای دارد.

گاز امونیاک در پالایش نفت استفاده می شود.

گاز امونیاک در صنایع چوب نیز کاربرد فراوان دارد.

خرید امونیاک

شرکت اسپادانا گاز تامین کننده آمونیاک و کپسول آمونیاک آمریکایی قابل شارژ دارای تاییدیه پتروشیمی میباشد جهت سفارش و خرید با بخش فروش شرکت اسپادانا گاز تماس حاصل فرمایید.

تهران، جنت آباد جنوبی، نبش چهارراه لاله، مجتمع تجاری اداری سمرقند، طبقه۶، واحد ۶۰۲

 

Related Portfolio

از این قسمت در واتساپ به ما پیام بدهید