گازهای صنعتی

گاز هیدروژن|گاز هیدروژن آزمایشگاهی|هیدروژن|کپسول هیدروژن|سیلندر هیدروژن

فروش گاز هیدروژن|گاز هیدروژن آزمایشگاهی|هیدروژن|Hydrogen

گاز هیدروژن چیست

گاز هیدروژن یا H2 فراوانترین عنصر در جهان هستی میباشد حدود ۷۵% جرم مواد طبیعی از این عنصر تشکیل شده است هیدروژن به وفور در سیاره ها و ستاره های گازی وجود دارد  مقدار هیدروژن در هوای کره زمین بسیار کم در حدود ۱PPM بر حسب مقیاس حجم  میباشد هیدروژن سبکترین عنصر بوده و تنها دارای یک اتم و یک الکترون میباشد و در صورتیکه تحت فشار بسیار بالا قرار گیرد ماهیت خود را از دست داده و تبدیل به فلز مایع هیدروژن میشود اما در فشارهای بسیار پایین مانند فشار موجود در فضا بصورت ابرهای هیدروژنی در میاید که نقش بسیار مهمی در پیدایش ستارگان دارد. هیدروژن به فراوانی در صنعت شیمی و نفت کاربرد دارد. گاز هیدروژن به خوبی در بسیاری از خاک‌های کمیاب و فلزهای واسطه حل می‌شود. همچنین گاز هیدروژن در فلزهای آمورفی و بلورهای نانو حل شدنی است.

کاربردهای گاز هیدروژن

بزرگترین کاربرد گاز هیدروژن در پردازش (سطح بالا کردن) سوخت‌های سنگواره‌ای و تولید آمونیاک است. مصرف کنندگان کلیدی گاز هیدروژن در کارخانه‌های پتروشیمی عبارتند از هیدرودآلکیلاسیون، هیدرودسولفوریزاسیون و کراکینگ. البته گاز هیدروژن چندین کاربرد مهم دیگر هم دارد. گاز هیدروژن به عنوان یک عامل هیدروژنه کردن بویژه در افزایش سطح اشباع چربی‌های غیر اشباع، دانه‌های روغنی و تولید متانول کاربرد دارد. کاربرد دیگر گاز هیدروژن به عنوان منبع هیدروژن در تولید هیدروکلریک اسید است. همچنین گاز هیدروژن به عنوان عامل کاهنده در احیای سنگ معدن‌های فلزی کار می‌کند.

جدا از واکنش‌های شیمیایی که هیدروژن می‌تواند در آن‌ها شرکت کند، گاز هیدروژن کاربرد فراوانی در مهندسی و فیزیک دارد. برای نمونه گاز هیدروژن به عنوان گاز پوششی (محافظ) در روش‌های گوناگون جوشکاری مانند جوشکاری اتمی هیدروژن مورد نیاز است. کاربرد دیگر گاز هیدروژن در خنک کردن مولد الکتریکی نیروگاه‌های برق است. این کاربرد گاز هیدروژن به این دلیل است که گاز هیدروژن دارای بالاترین رسانش گرمایی در میان گازها است. در پژوهش‌های سرماشناسی مانند مطالعهٔ ابررسانایی هم بر روی هیدروژن مایع کار می‌شود. چگالی گاز هیدروژن نزدیک به ۱/۱۵ هوا است. به همین دلیل در گذشته گاز هیدروژن به عنوان گاز بالابر در بالون‌ها و کشتی‌های هوایی کاربرد داشت.

به تازگی از گاز هیدروژن خالص یا آمیخته‌ای از گاز هیدروژن و نیتروژن برای شناسایی نشتی‌های ریز و سوراخ‌های بسیار کوچک در نیروگاه‌ها، صنعت‌های شیمیایی، هوافضا، خودروسازی ومخابرات بهره برده می‌شود. گاز هیدروژن یک افزودنی مجاز به مواد خوراکی است (E 949) با کمک آن می‌توان بسته بندی مواد خوراکی را از نظر نشتی و سوراخ آزمود همچنین از اکسید شدن مواد خوراکی هم پیشگیری می‌کند. دمای گاز هیدروژن در نقطهٔ سه‌گانه اش به عنوان یکی از نقطه‌های ثابت در ITS-90 (مقیاس بین‌المللی دما در ۱۹۹۰) نشانه گذاری شده که برابر با ۱۳٫۸۰۳۳ کلوین است.

از گاز هیدروژن در نیروگاه‌های برق به عنوان خنک کنندهٔ ژنراتورها بهره برده می‌شود. این به دلیل ظرفیت گرمایی بسیار بالای گاز هیدروژن است که از همهٔ گازها بالاتر است.

گاز هیدروژن برای اشباع پیوندهای شکستهٔ سیلیسیم آمورف و کربن آمورف کاربرد دارد و کمک می‌کند تا ویژگی‌های ماده پایدار شود. همچنین در بسیاری از اکسیدهای مواد به عنواندهندهٔ الکترون کار می‌کند. مقدار بسیار زیادی گاز هیدروژن در فرایند هابر (Haber Process) نقش دارد. دیگر کاربردهای گاز هیدروژن عبارت‌اند از:

آلکیل زدایی آبی (هیدرودیلکیلاسیون hydrodealkylation) بوسیله گاز هیدروژن ، گوگردزدایی آبی (هیدرودیسولفوریزاسیون، hydrodesulfurization) بوسیله گاز هیدروژن و هیدروکرکینک (hydrocracking) بوسیل گاز هیدروژن

گاز هیدروژن در سوخت‌های موشک استفاده میشود.

گاز هیدروژن می‌تواند در موتورهای درون‌سوز سوخته شود و یا در پیل‌های هیدروژنی، انرژی الکتریکی تولید کند. تاکنون چند خودروی آزمایشی توسط چند شرکت خودروسازی از جمله BMW (موتور گرمایی) و بنز، تویوتا، اپل و … (پیل هیدروژنی) تولید شده است. پیل‌های سوختی هیدروژنی، به‌عنوان راه کاری برای تولید توان بالقوهٔ ارزان و بدون آلودگی، مورد توجه قرار گرفته‌ است.

گاز هیدروژن آزمایشگاهی|گاز هیدروژن گرید ۵

گاز هیدروژن دارای خلوص های متفاوت یا به عبارتی گریدهای متفاوت می باشد و با توجه به خلوص گاز هیدروژن به گریدهای ۳, ۴ و ۵ دسته بندی میشود گاز هیدروژن گرید ۵ دارای خلوص %۹۹٫۹۹۹ می باشد و در صنایع خاص کاربردهای فراوانی دارد از جمله میتوان به کاربرد گاز هیدروژن گرید ۵ در صنایع نظامی, پزشکی و آزمایشگاهی اشاره کرد.

شرکت اسپادانا گاز وارد کننده گاز هیدروژن خلوص بالا گرید ۵ از کشورهای تولید کننده میباشد و گاز هیدروژن وارداتی گرید ۵ در کپسولهای ۵۰ لیتری با فشار کاری ۱۵۰ بار قابل ارائه می باشد.

جهت سفارش و خرید با بخش فروش شرکت اسپادانا گاز تماس حاصل فرمایید. 

تهران، جنت آباد جنوبی، نبش چهارراه لاله، مجتمع تجاری اداری سمرقند، طبقه۶، واحد ۶۰۲

 

Related Portfolio

از این قسمت در واتساپ به ما پیام بدهید