اخبار شرکت

تغییر صدا با هلیوم

چند روز پیش برای بار دوم ویدئویی را بر روی یوتیوب دیدم که در آن فردی گاز هلیوم را با دهان خود می‌مکید و وقتی که حرف می‌زد، صدایش بسیار نازک می‌شد. بعد از دیدن این ویدئو، برایم این سوال پیش آمد که علت این اتفاق چیست؟

علت این تغییر صدا، سبک بودن گاز هلیوم نسبت به هوا است که باعث می‌شود، حرکت مولکول‌هایی که از تارهای صوتی ایجاد و از دهان خارج شده‌اند، به یکباره کاهش پیدا کند و در نتیجه صدا به صورت نازکی شنیده شود.

برای درک بهتر، اینگونه می‌توان توضیح داد که اگر در یک بزرگراه ماشین‌ها با سرعت حرکت کنند و ناگهان با یک ترافیک سنگین روبرو شوند، همه‌ ماشین‌ها سرعت حرکت‌شان را کاهش می‌دهند. این اتفاق دقیقا برای مولکول‌های هلیوم می‌افتد که باعث می‌شود به صورت ناگهانی مولکول‌های هلیوم سرعت‌شان کاهش پیدا کند و در نتیجه صدا به صورت نازک شنیده شود.

در عین حال اگر گازی سنگین‌تر از هوا توسط فردی مکیده شود و سپس حرف بزند، صدایش کلفت شنیده خواهد شد. البته در مورد گازهای سنگین‌تر از هوا خطر خفگی وجود دارد و آزمایش آن به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود و در زمان امتحان اینکار با کپسول هلیوم مراقب فشار بالای داخل کپسول هلیوم باشید.

از این قسمت در واتساپ به ما پیام بدهید